Videocursus 8/8 - Voedingsvezels en sport

Cursus Sportvoeding. Deel 8: voedingsvezels en sport.

Wat heb jij er precies aan? Waar is het goed voor?

Je kunt de tekst lezen of relaxed kijken naar de video. De inhoud is hetzelfde. Veel plezier :)

Deel 1 van de videocursus kun je hier zien. Jouw koolhydraatbehoefte.
Deel 2 van de videocursus kun je hier zien. De juiste vetten.
Deel 3 van de videocursus kun je hier zien. Eiwitten en sport.
Deel 4 van de videocursus kun je hier zien. Vitamines en mineralen.
Deel 5 van de videocursus kun je hier zien. Vocht en prestaties.
Deel 6 van de videocursus kun je hier zien. Koolhydraatvertering.
Deel 7 van de videocursus kun je hier zien. Vertering eiwitten naar spiermassa.


Dit was het laatste deel van onze videocursus. Hopelijk heb je er zaken uit kunnen halen waar je je voordeel mee kan doen. 

Like onze Facebook en mis geen gratis tips.

 

 

  

Wat heb je als sporter aan vezels?

Een tekort of te veel aan vezels kan je gezondheid schaden en problemen geven in je maag en darm. Om goed te presteren moet je helemaal gezond en fit zijn. Daar hoort een juiste vezel-inname bij. Je hebt iedere dag 30 tot 40 gram vezels nodig. Voor veel sporters is het lastig om zoveel vezels binnen te krijgen.

Je hebt vezels vooral nodig voor een gezonde spijsvertering. Het is een verzamelnaam voor een aantal koolhydraten die niet, of slechts gedeeltelijk, verteerd worden.

Vezels hebben een belangrijke taak in je lichaam. Ze dragen bij aan een stabiele suikerspiegel in je bloed, een regelmatige stoelgang en een gezond gewicht. Voedingsvezels leveren nauwelijks calorieën, maar ze geven wel een verzadigd ofwel vol gevoel. Als je wil afvallen, is dat een slimme truc om in te zetten.


2 verschillende soorten vezels

We kunnen ze indelen in twee groepen: oplosbare en onoplosbare vezels. Bacteriën kunnen oplosbare vezels afbreken in de darm. De stoffen die daarbij vrij komen, bevorderen de darmfunctie. Oplosbare vezels leveren een beetje energie: gemiddeld 2 kcal per gram. Oplosbare vezels zitten met name in groente, fruit en peulvruchten.

Niet-oplosbare vezels werken als een soort spons in de dikke darm. Ze nemen namelijk vocht op. Hierdoor wordt harde, droge ontlasting zacht en soepel. Dunne ontlasting wordt door de sponswerking juist ingedikt. Niet-oplosbare vezels dragen ook bij aan het geven van een vol gevoel. Je vindt ze vooral in volkoren- en graanproducten, zoals volkorenbrood, muesli en havermout.


Vezels winnen aan populariteit

Er verschijnen steeds meer producten waar vezels aan zijn toegevoegd om de verkoop te stimuleren. Zo zijn er nu veel verschillende soorten yoghurtjes en groente- en vruchtensapjes op de markt met toegevoegde vezels.

Voordat je gaat sporten, moet je opletten dat je niet teveel vezels binnenkrijgt. Een hoge inname van vezels kan leiden tot een te vol gevoel, diarree en remming van de opname van koolhydraten tijdens sporten.

Een juist voedingspatroon is de oplossing om voldoende vezels binnen te krijgen. Zo kan jij optimaal presteren!
Tot zover onze informatie over vezels.


Geschreven door: Melissa Vissie (sportdiëtist i.o.) 

 

Dit was het laatste deel van onze videocursus. Hopelijk heb je er zaken uit kunnen halen waar je je voordeel mee kan doen. 

Like onze Facebook en mis geen gratis tips.

 

 

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2017 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline