De overgang: afvallen en voeding

De overgang, ook wel de menopauze genoemd.

Voor veel vrouwen is de overgang geen fijne periode. Er verandert veel in het lichaam. Naast het uitblijven van de menstruatie hebben vrouwen ook last van nachtelijk transpireren en opvliegers. Maar soms kan je ook last hebben van gewichtstoename. Hoe kan dat? En moet je je voeding ook aanpassen tijdens de overgang?


De overgang

Het vrouwelijk lichaam maakt progesteron en oestrogeen aan. De eicellen zorgen ervoor dat deze hormonen constant worden afgegeven. Tijdens de overgang raken de eicellen langzaam op en wordt er steeds minder progesteron en oestrogeen afgegeven.


Minder sterke botten

De veranderingen in je hormoonspiegel zijn ook van invloed op je botten. Door de overgang heb je meer kans op botontkalking, dat noemen we osteoporose. Vrouwen in de overgang hebben een verhoogde behoefte aan calcium en vitamine D. Calcium en vitamine D zorgen ervoor dat je minder last krijgt van osteoporose. Calcium krijg je heel gemakkelijk binnen via melk en melkproducten, kaas, groente, noten en peulvruchten. Vitamine D krijg je binnen via vette vis en boter. Je lichaam maakt zelf vitamine D aan via zonlicht. Van vitamine D heb je snel een tekort. Daarom adviseert de Gezondheidsraad in het speciaal om 10 microgram vitamine D te slikken wanneer je een vrouw bent van 50 jaar of ouder.


Veranderingen in het lichaam

De overgang is een ingrijpende periode voor een vrouw. Er gebeurt natuurlijk veel in het lichaam. Een veelkomend probleem is ook overgewicht. Het energieverbruik tijdens de overgang ligt lager. Je hebt dus minder calorieën per dag nodig. Wanneer je je eetpatroon hier niet op aanpast, zal je aankomen in gewicht. Daarom hebben vrouwen tijdens de overgang sneller last van overgewicht. Het ligt namelijk niet direct aan de hormonen.

Door de veranderingen in de hormoonspiegel, is er in verhouding ook meer mannelijke hormoon aanwezig in het lichaam. Dat zorgt voor een typische mannelijke vetverdeling. Het vet zal zich eerder opslaan rond de buik in plaats van de heupen.


Hart- en vaatziekten

Oestrogenen zijn van positieve invloed op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Wanneer een vrouw nog vruchtbaar is heeft zij minder risico op hart- en vaatziekten dan mannen. Dat komt door de oestrogenen. Tijdens de overgang wordt er minder oestrogeen afgegeven en verhoogd het risico op hart- en vaatziekten.

Door gezond en gevarieerd te eten verlaag je het risico op hart- en vaatziekten. Producten met veel onverzadigd vet houden je hart- en bloedvaten gezond. Vis, olijfolie, zonnebloemolie, ongezouten noten bevatten veel onverzadigde vetten.


Isoflavonen

Isoflavonen komen voor in peulvruchten, maar voornamelijk in soja. De werking van isoflavonen lijkt op de werking van oestrogeen. Daarom kan je dit gebruiken tijdens de overgang. Er zijn onderzoeken die dit effect ondersteunen. In de drogist vind je dan ook veel producten met isoflavonen. Een hoge dosering isoflavonen kan ook een negatief effect hebben. Zoals een verhoogd risico op borstkanker. Daarom moet je ook niet zomaar supplementen slikken. Je kan er ook voor kiezen om vaker sojabonen te eten of andere producten zoals tempeh en tofu, dat wordt namelijk gemaakt van soja.


De oplossing

De overgang blijft een lastige periode. Het lichaam verbruikt minder energie, dus je hebt dagelijks ook minder eten nodig. Na alle jaren moet je dan leren omschakelen naar een voedingspatroon met minder calorieën. Daarnaast is het aan te raden om extra vitamine D te slikken.

Hulp nodig bij het aanpassen van je voedingspatroon voor tijdens en na de overgang? Ook daar kunnen wij van MijnVoedingsplan.nl u bij helpen.


Bronnen:

- NHG. Nederlands Huisartsen Genootschap. NHG standaard de overgang.
- www.thuisarts.nl
- Gezondheidsraad. Samenvatting vitamine D
- Voedingscentrum. Voedingsnormen en suppletieadviezen vitamine D. Oktober 2012.
- Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG). De overgang.
- Silva TR, Franz R, Maturana MA et al. Associations between body composition and lifestyle factors with bone mineral density according to time since menopause in women from Southern Brazil: a cross-sectional study. 2015.
- Jouyande Z, Nayebzadeh F, Qorbani M et al. Metabolic syndrome and menopause. Journal of Diabetes and metabolic disorders. 2013.
- Voedingscentrum. Flavonoïden.
- Sathyapalan T, Aye M, Rigby A et al..Soy Reduces Bone Turnover Markers in Women During Early Menopause: A Randomized Controlled Trial. American Society for Bone and Mineral Research. 2016.

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2017 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline