Opgeblazen buik: hoe komt het & hoe voorkom je het

Een opgeblazen buik, wie kent het niet. Je krijgt het meestal ook nog eens als het totaal niet uit komt. Op een feestje als je net die mooie nauwsluitende jurk of pak aan hebt, bijvoorbeeld. Helaas is de oorzaak van een opgeblazen buik niet zo simpel te benoemen. Er kunnen namelijk veel verschillende redenen achter zitten en het is ook nog eens per persoon verschillend. Wat we wel weten is dit:


Waarom krijg je een opgeblazen buik?

Een opgeblazen buik krijg je als je teveel gas in je darmen hebt. Normaal is er in je maag-darmkanaal maar een kleine hoeveelheid gas, maar door voeding en darmbacteriën kan het gas toenemen. Dit resulteert in een opgeblazen buik, winderigheid en een onprettig gevoel.

Er zijn eigenlijk twee oorzaken voor een opgeblazen gevoel: gasvorming door de bacteriën in je darmen of lucht die je inslikt. In de lucht zitten veel stoffen die je darmen onrustig maken. De gasvorming komt omdat bepaalde koolhydraten niet verteerd kunnen worden in de dunne darm. Dit is dus voeding voor de darmbacteriën, en die produceren weer het gas.

Er zijn ook andere factoren die een rol kunnen spelen bij een opgeblazen gevoel. Denk bijvoorbeeld aan stress, alcohol, bepaalde voedingsmiddelen of roken. Daarnaast kan het ook nog te maken hebben met verstopping of het prikkelbare darm syndroom.


Hoe voorkom ik het dan?

Er zijn dus veel verschillende redenen die een opgeblazen gevoel veroorzaken. Je zal voor jezelf uit moeten zoeken wat de oorzaak is bij jou. Het kan zijn dat je te snel eet, waardoor je darmen extra veel moeite moeten doen om het voedsel te verteren. Probeer dus minder snel te eten. Een handige bijkomstigheid: je eet minder. Je hersenen hebben namelijk de tijd nodig om het signaal van de maag te krijgen dat je vol zit. Als je snel eet, krijg je dat signaal te laat en eet je teveel en krijg je last van buikpijn. Door rustig te eten krijg je wel op tijd dat signaal en eet je minder.

Het is ook mogelijk dat jouw klachten van een ander eetpatroon komen. Als je een lange tijd weinig vette snacks hebt gegeten, dan kan het zo zijn dat je lichaam meteen reageert bij het eten van bijvoorbeeld patat. Of als je niet gewend bent om pittig te eten, dan zal je lichaam daar ook op reageren. Verder zijn er producten die zorgen voor extra gasvorming. Denk aan bonen, ui, prei, knoflook, etc.

Een opgeblazen gevoel voorkom je dus eigenlijk het beste door gezonde keuzes te maken wat betreft voeding, beweging en gedrag. Eet meerdere keren per dag een kleine maaltijd, zodat je darmen actief blijven, beweeg minimaal 30 minuten per dag, stop/minder met roken, laat koolzuurhoudende dranken en kauwgom staan en test voor jezelf uit bij welke producten je klachten krijgt.


Bronnen:
-Gezondheidsplein. Opgeblazen gevoel. Januari 2012. https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/opgeblazen-gevoel/item41865
-Opgezette-buik.nl. Opgeblazen buik. 2015. https://www.opgezette-buik.nl/opgeblazen-buik.html
-Maag lever darm stichting. Winderigheid. https://www.mlds.nl/klachten/winderigheid/

Geschreven door: Birgit Wiersma – sportdiëtist i.o.

 

10 tips die je nog niet kende voor jouw doel.

* Graag alles invullen

© 2017 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline