Simpel gewicht verliezen? Zo doe je dat - Iris

Ik ken zoveel mensen die willen afvallen, maar voor hun gevoel vastzitten. Net als ik in 2013. Ze willen gezond en fit worden, maar kunnen zich niet aan een dieet of sportschema houden. Ze beginnen, falen, en voelen zich daar weer rot over.

Dat had ik ook tot 6 jaar geleden. En ik kan je met trots en vreugde aankondigen dat het ook voor jou mogelijk is om te veranderen. Het geheim zit in het opschalen. Steeds een klein beetje verder.


Neem een computerspelletje, Tetris bijvoorbeeld. Je begint je gezonde gewoontes op het allereerste level. Het allerlaagste niveau. En pas wanneer je die hebt ‘uitgespeeld’ ga je een level omhoog. Wat nu vaak gebeurt, is dat de meeste mensen direct op level 10 beginnen, en zich daarna afvragen wat er nou mis ging. We willen het liefst allemaal levels overslaan, maar hier zijn we nog niet klaar voor.

Dus, het geheim is om op level 1 te beginnen, en alleen verder gaan naar het volgende level als je het eerste level helemaal onder de knie hebt. Level voor level, zal je het ‘spel’ van gewichtsverlies en fit worden als een pro beheersen.

Je begint met iets belachelijk simpels. Net als in Tetris, dat het zó makkelijk is dat je het bijna gênant vindt dat je dit serieus neemt. Zoek één voedingsgewoonte en één bewegingsgewoonte uit. Ik begon bijvoorbeeld met één squat per dag. Dat doe ik tijdens het tandenpoetsen. Je mag er best meer doen. Maar één is genoeg. Dan heb je het niveau van het level onder de knie. Ga nu niet gelijk weer naar level 10 door te proberen gelijk elke dag 50 squats te doen. Nee. Je wilt dit volhouden toch? Één squat. Check.

Voor de voeding koos ik ervoor één cappuccino (van de drie die ik op een dag dronk) te vervangen voor een gewone koffie. Dus ik dronk er nog steeds twee, om weer even die perfectionistische gedachten van je tot stilte te manen.

Je ‘mag’ pas door naar het volgende level als je dit 7 dagen achtereen hebt volgehouden. “Volgehouden?!” denk je misschien. “Hoe moeilijk kan het zijn?” Precies.

De week erna kies je er iets bij. Bijvoorbeeld nog een cappuccino minder, of die ene koffie vervangen voor thee. Maar je kan ook nét iets meer groente in je avondeten verwerken dan eerst. Doe nu 3 squats tijdens het tandenpoetsen. Of maak een ‘wandeling’ van max 5 minuten. Om het gebouw van je werk, om je huis, naar de supermarkt, maakt niet uit. En weer de herinnering: loop niet te hard van stapel! I know, het klinkt zó suf, maar dit is echt voor 95% van de mensen de enige manier die voor de rest van je leven werkt. Na 7 dagen achtereen succesvol te hebben volbracht, ga je weer een stapje verder.

Gewoontes hè! Het krachtigste middel naar blijvend fit en slank zijn. Kijk eens even naar onderstaand grafiek.

 

Bron: Jamesclear.com

In het begin is er vrijwel geen verschil in het maken van een keuze die nét ietsje beter is of nét ietsje slechter. Dus vandaag of morgen heeft het geen impact. De kilo’s zullen er niet afvliegen deze week. Maar als de tijd verstrijkt, tellen al deze hele kleine betere of slechtere keuzes op en zie je ineens een groot verschil tussen mensen die iets betere of iets slechtere keuzes maken.

Met andere woorden: door al die kleine moeiteloze stapjes op te tellen ben jij over tijd een vééél betere versie van jezelf!

Na een aantal weken of maanden eet jij al veel meer groenten, wandel en beweeg je meer dan je ooit had gedacht, ben je aardig wat overtollige kilo’s kwijt en voel je je een stuk beter! En het mooie is, je kunt je niet meer voorstellen hoe je het vroeger deed. Geen terugval. Gegarandeerd. I know, het is echt niet makkelijk als je weinig geduld hebt. Maar wat heeft jou dat in het verleden gebracht?

Succes en liefs,

Iris van Gewoontedier (gastblogger bij MijnVoedingsplan)

 

Hoi! Ik ben Iris en ik ben een Gewoontedier. Mijn missie: gezonde keuzes makkelijker maken!
Ik coach moeders moeiteloos slanker en fitter dan ooit te worden, door middel van gewoontes, mindset en informatie over voeding en lijf. Zonder dieet en zonder sportregime. Dit noem ik de Lazy Fit Mom methode! Lees meer op Gewoontedier.com en volg mij op Instagram of Facebook.

Gewoontedier.com 

© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline