Je voornemens volhouden? Stel jezelf deze vraag!

Welke pijn wil jij in je leven? Wat is dat nou voor vraag! Niemand wil pijn in zijn leven… of toch wel?

 

Ik ben nu een super interessant boek aan het lezen: The subtle art of not giving a fuck van Mark Manson. En hij vertelt iets in zijn boek, wat voor mij ALLES makkelijker maakt in het leven. En ik hoop voor jou ook!

Ik probeer zijn les hieronder vrij te vertalen naar wat mij al jaren bezighoudt: gezonde keuzes makkelijker maken.

Als we onze leefstijl willen omgooien, om wat voor reden dan ook, doen we dat met bepaalde verwachtingen. Afvallen, ‘beach-proof body’, minder (pijn)klachten, meer zelfvertrouwen. We zien het al voor ons: lekker op het strand met onze sixpack, topprestaties leveren in de sportschool of op het sportveld door bakken energie, etc.

Echt topmotivatie om een nieuwe leefstijl vol te houden zou je denken? Niets is minder waar! Want als dat genoeg was, waarom lukt het je dan niet?

Wij zijn allemaal heel goed in bedenken wat we allemaal willen: Een slank lichaam, bakken met energie, een topsalaris, meer vrije tijd, een groter huis, kinderen, veel vrienden, het kan niet op.

Maar wat we ons niet lijken te beseffen is dat elke wens die in vervulling gaat, er ook een 'pijn' bij komt. En dáár zit het moment van afhaken: we vergroten het gewenste eindresultaat in ons hoofd, en verkleinen de ‘pijn’ die erbij komt kijken. De weg ernaartoe, de tijd die er overheen gaat, de moeite die je ervoor moet doen. Daar denken we liever niet aan. Maar helaas is deze ‘pijn’ onvermijdelijk om het gewenste resultaat te bereiken.

Mega interessant is het dus jezelf af te vragen welke pijn je wilt in je leven.
Dus vraag jezelf eens af: Welke pijn wil ik in mijn leven? Dat maakt de keuze al een stuk makkelijker:

Als je een topsalaris wilt, moet je daar veel en hard voor werken, ervaar je meer stress en zie je je familie minder vaak. Wil je dat? Prima, ga er voor. Of denk je nu nee, laat maar dan.

Als je kinderen hebt, kun je niet meer zomaar de deur uit en heb je minder tijd voor jezelf. Wil je dat? Ja? Prima, ga ervoor!

Als je een groot huis wilt, heb je de druk van een hoge hypotheek, minder financiële vrijheid en veel om schoon te maken en onderhouden. Wil je dat?

Deze vlieger gaat natuurlijk ook op voor jouw lijf en gezondheid.

Als je bakken energie wilt, een slank en gezond lichaam, en een heldere geest, gaat dat gepaard met de 'pijn' van beweging, veel groenten, vezels en andere voedzame producten eten, niet roken en alcohol drinken, en op tijd naar bed. Wil je dat?

Klinkt dat onverdraaglijk?

En als je dat legt naast de pijn die je nu ervaart als je dit niet doet? Overgewicht, vermoeidheid, (darm)klachten, een laag zelfbeeld omdat je meermaals hebt ‘gefaald’ (jouw woorden!), ‘geen ruggengraat’ hebt, ‘het toch niet volhoud’, etc. Wil je dat?

Dát is immers ook pijn. Maar dat is pijn die we gewend zijn. Al maakt dat het niet minder onaangenaam. Hier wil je immers van af, anders lees je nu dit artikel niet?

Natuurlijk lijkt het compleet omgooien van je leefstijl de snelste weg, maar zoals je nu begrijpt ook de meest ‘pijnlijke’. Dit houdt meer dan 99,5% van de mensen niet vol.

Dus gooien we er een “Gewoontedier-sausje” overheen!
Kies één ding eerst en krijg dat onder de knie. En zelfs dat ene ding kun je weer opbreken in kleine stukjes. Om die pijn dus minder groot te maken en draaglijker. Zodat je het volhoudt.

Ik geef graag voorbeelden, dus laten we beginnen met meer groenten eten. Je lust het niet (ik lustte het 8 jaar geleden echt nog niet!) dus de ‘pijn’ is groot om ineens elke dag 500 gram groente naar binnen te werken. Die pijn is - als je jezelf dus vraagt “welke pijn wil ik in mijn leven?” - waarschijnlijk nog te groot. Dan kies je misschien toch weer voor de ‘pijn’ van je comfort zone: overgewicht of andere klachten. Maak het dan kleiner. Wat werkt wél voor jou? Verwerk bijvoorbeeld in je avondmaaltijd één stuk groente meer dan je gewend bent. Of probeer wat groente mee te smokkelen in je lunch. Kies voor bloemkoolrijst, groene smoothies, dat soort dingen. Maar zodra je merkt “dit gaat mij tegenstaan”, maak het dan weer iets kleiner. Maar nooit stoppen!

Zo kies ik er bijvoorbeeld momenteel voor om niet te sporten. Ik heb een eigen bedrijf, twee kinderen onder de 4 en wil ook tijd met mijn man, vrienden en familie doorbrengen. Wél wil ik fit blijven. Dit betekent dat ik in plaats van de lift áltijd de trap neem (ook naar de 10e verdieping), áltijd de fiets pak (ook als het een uur fietsen is), meer op mijn voeding let, en elk onbenut moment pushups doe (in de speeltuin met de kinderen) of sta te squatten (tijdens het tandenpoetsen). Heel veel kleine ‘pijntjes’ de hele dag door. Maar het resultaat is het waard.

En nu vraag ik jou na het lezen van dit artikel: Welke pijn wil jij in je leven?

In mijn vorige artikel leg ik je overigens uit hoe je blijvend je leefstijl aan kunt passen!


Liefs, Iris van Gewoontedier.com (gastblogger bij MijnVoedingsplan)


Hoi! Ik ben Iris en ik ben een Gewoontedier. Mijn missie: gezonde keuzes makkelijker maken!
Ik coach moeders moeiteloos slanker en fitter dan ooit te worden, door middel van gewoontes, mindset en informatie over voeding en lijf. Zonder dieet en zonder sportregime. Dit noem ik de Lazy Fit Mom methode! Lees meer op Gewoontedier.com en volg mij op Instagram of Facebook.

 

 

© 2019 - Alle rechten voorbehouden - MijnVoedingsplan.nl - Algemene voorwaarden - Privacy verklaring - Afvallen - Stakker lijf - Kracht - blog - website door PingOnline